Dejepis

        • Dejepis

        • Charakteristika predmetu

           
          Dejepis spolu s humánnou zložkou zemepisu a občianskou výchovou tvorí vzdelávaciu oblasť spoločenskovedných predmetov. Je v nej však samostatným predmetom a spolu s nimi v integratívnych vzťahoch predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu humanizácie žiakov. V jeho priebehu si žiaci postupne osvojujú kultúru spoločenskej komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe oboznamovania sa s vývojom ľudskej spoločnosti najmä z hľadiska aspektu konajúcich osôb, či skupín ľudí a tiež prostredníctvom pohľadov na dôležité formy života spoločnosti v jednotlivých historických obdobiach.

           

          Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle odovzdávania historickej skúsenosti či už z miestnej, regionálnej, celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov, javov a procesov v priestore a čase, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej prítomnosti. Pričom kladie dôraz na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských javov i problémov.



          Ciele predmetu

           
          Za základnú cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu štúdijných predmetových, medzipredmetových kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných znalostí v rôznych poznávacích i praktických situáciách, ktoré umožnia žiakom, aby nepristupovali k histórii len ako k uzavretej minulosti, ale aj k rozvíjaniu celej škály kompetencií (spôsobilostí) klásť si v aktívnej činnosti kognitívne rôznorodé otázky, pomocou ktorých sa cez prizmu prítomnosti pýtajú na minulosť a vytvárajú si tak postupne vlastný názor.

           


          Obsah vzdelávania


          5. ročník

          - Od blízkeho k vzdialenému

          - Človek v premenách priestoru a času

          - Človek a komunikácia

          6. ročník

           

          - Obrazy pravekej spoločnosti

          - Obrazy starovekej spoločnosti

          - Staroveké Grécko

          - Staroveký Rím

          - Obrazy stredovekého sveta

          7. ročník 

          - Predkovia Slovákov v Karpatskej kotline

          - Slováci v Uhorskom kráľovstve

          - Rodí sa európska novoveká spoločnosť

          - Habsburská monarchia v novoveku

          8. ročník

          - Na ceste k moderným národom

          - Moderný slovenský národ

          - Rakúsko – Uhorsko

           

          9. ročník

          - Prvá svetová vojna

          - Medzivojnová Európa

          - Druhá svetová vojna

          - Svet po druhej svetovej vojne

          - Dejiny súčasnosti