• Predmetová komisia


        •  

          PK – matematiky a informatiky, školský rok 2017/2018

          Vedúca:
          Mgr. Mária Hausová

          Členovia:

          Mgr. 

          Mgr.

          PaedDr.

          Mgr.

          Emília Gregová

          Anna Hrehovčíková

          Ľudmila Luptáková

          Gabriela Kuncová

           

          Výsledkom vyučovania Matematiky na 2. stupni ZŠ by malo byť správne používanie matematickej symboliky, terminológie, frazeológie a získanie schopnosti čítať s porozumením súvislé texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy, využívanie pochopených a osvojených postupov a algoritmov pri riešení úloh, pričom vyučovanie by malo viesťk budovaniu vzťahu medzi matematikou a realitou, k získavaniu skúseností s matematizáciou reálnej situácie a tvorbou matematických modelov rozvíjanie schopností žiakov používať prostriedky IKT na vyhľadávanie, spracovanie, uloženie a prezentáciu informácii.

          Použitie vhodného softvéru by malo uľahčiť niektoré namáhavé výpočty alebo postupy a umožniť tak sústredenie sa na podstatu riešeného problému, rozvíjanie zručností žiakov súvisiacich s procesom učenia sa, s aktivitou na vyučovaní a s racionálnym a samostatným prístupom k učeniu sa, podporeniu ak upevňovaniu kladných morálnych a vôľových vlastnosti žiakov, ako je samostatnosť, rozhodnosť, vytrvalosť, húževnatosť, sebakritickosť, kritickosť, cieľavedomá sebavýchova a sebavzdelávanie, dôvera vo vlastné schopnosti a možnosti, systematickosť pri riešení úloh.

                      V školskom roku 2017/2018 v našej škole vyučovanie matematiky v 5. až 9. ročníku sa riadi podľa ISCED2.

                      V 5. až 9. ročníku sa matematika vyučuje 5 hodín týždenne. Ako rozširujúce učivo preberáme aplikačné úlohy na rozvíjanie a myslenie násobenia a delenia prirodzených čísel , s možnosťou využitia kalkulačky.

          5.ročník

          • Rímske číslice
          • Rysovanie v štvorcovej sieti
          • Stavba telies zo stavebnicových kociek
          • Výpočet obvodov obrazcov zložených zo štvorcov a obdĺžníkov.

          Žiaci na hodinách matematiky využívajú pracovný zošit „Hravá matematika“

          HRAVÁ MATEMATIKA- Pracovný zošit z matematiky pre 5. ročník ZŠ

          Zdroj:

          http://www.taktik.sk/index.jsp?mode=kniha

          Ako rozširujúce učivo preberáme:

          6.ročník

          • Slovné úlohy na násobenie a delenie desatinných čísel
          • Premena jednotiek dĺžky a hmotnosti
          • Použitie štvorcovej siete ako propedeutika pre výpočet obsahu rovinných útvarov
          • Výpočet obvodov a obsahov obrazcov zložených zo štvorcov a obdĺžníkov
          • Slovné úlohy na výpočty obvodov a obsahov obrazcov           
          • Uhly, rozdelenie podľa veľkosti           
          • Grafické sčítanie a odčítanie uhlov           
          • Znaky deliteľnosti prirodzených čísel           
          • Prvočísla, zložené čísla Najmenší spoločný násobok, najväčší spoločný deliteľ

          Aj žiaci v 6.ročníku na hodinách matematiky využívajú pracovný zošit „Hravá matematika“

          7.ročník

          • Operácie s uhlami - graficky i numericky
          • Uhly vrcholové a susedné, striedavé a súhlasné pri rovnobežkách
          • Zlomok ,znázornenie zlomkovej časti celku, vhodným diagramom
          • Zložený zlomok, zmiešané číslo, pravý a nepravý zlomok
          • Znázornenie časti celku a počtu percent vhodným diagramom
          • Promile. Použitie promile v praxi
          • Znázorňovanie nárysu, pôdorysu a bokorysu telies zložené z kvádrov a kociek

           

          8.ročník

          • Absolútna hodnota celého a desatinného čísla na číselnej osi.
          • Absolútna hodnota nuly.
          • Riešenie jednoduchých úloh vedúcich na lineárne rovnice bez formalizácie do podoby rovnice: úvahou, metódou pokus – omyl, znázornením.
          • Lineárna rovnica s formálnym zápisom (ako propedeutika).
          • Výrazy s premennými, dosadzovanie čísel za jednotlivé premenné.
          • Vzorce. Vyjadrenie a výpočet neznámej z jednoduchého vzorca. Dopočítavanie chýbajúcich údajov v jednoduchých vzorcoch.
          • Využitie úloh na priamu a nepriamu úmernosť na propedeutiku funkcií.
          • Propedeutika znázorňovania priamej a nepriamej úmernosti graficky.
          • Lichobežník.
          • Pravouhlý a rovnoramenný lichobežník, objav niektorých ich vlastností.
          • Jednoduché konštrukcie rovnobežníkov a lichobežníka.
          • Hranol, jeho znázornenie a sieť.
          • Objem a povrch hranola.

           

          Školský rok 2017/2018 matematika ciele:

          • Všetci vyučujúci na hodinách matematiky kladú dôraz na osvojenie poznatkov, symboliku, pojmy a vzťahy, definície, vety a dôkazy, ktoré z nich vyplývajú.
          • Do vyučovacieho procesu sa učitelia usilujú vnášať rôzne formy práce.
          • Okrem klasickej hodiny sa využívajú formy predĺženého výkladu pre slabších žiakov, práce vo dvojiciach, skupinová práca, didaktické hry, práca s počítačom atď.
          • Našim cieľom je rešpektovať a rozvíjať jedinečnosť každého žiaka.
          • Žiaci si hľadajú vlastnú cestu, každý rieši úlohy primerané jeho schopnostiam.
          • Hlavným cieľom je vzbudzovať a udržiavať záujem o matematiku.

           

          Návrh vzdelávacieho obsahu  Informatiky pre 2. stupeň základnej školy v Štátnom vzdelávacom programe je rozdelený na päť tematických okruhov:

          • Informácie okolo nás
          • Komunikácia prostredníctvom IKT
          • Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie
          • Princípy fungovania IKT