• Pracovné vyučovanie

        • Pri vymedzení cieľov primárneho vzdelávania pre vzdelávaciu oblasť Človek a technika vychádzame zo všeobecných požiadaviek vedecko-technickej gramotnosti i zo všeobecných cieľov primárneho vzdelávania. V tejto vzdelávacej oblasti môžeme uvažovať z hľadiska troch navzájom prepojených komponentov:

          1. výchova vzťahu k technike (hodnoty, postoje),

          2. výchova o technike (vedomosti),

          3. výchova prostredníctvom techniky (skúsenosti, pracovné činnosti, zručnosti).

          Základný vzťahový rámec pre určenie cieľov elementárneho vzdelávania oblasti Človek a svet práce vychádza z uvedených komponentov:

          V rovine hodnôt a postojov smeruje k:

          - poňatiu úlohy techniky v spoločnosti,

          - uvedomenia si toho, ako technika ovplyvňuje náš život v rôznych životných situáciách

          (doma, v škole, pri cestovaní, pri hre, športe atd.),

          - bipolárnemu vnímanie techniky (technika môže pomáhať, ale aj ohrozovať zdravie život),

          - rozvíjaniu mravného vedomia a konania v súvislosti s využitím techniky,

          - rozvíjaniu osobnostných vlastností,

          - uplatňovaniu tvorivosti a vlastných nápadov,

          - vytváraniu postojov k hodnotám vo vzťahu k práci človeka,

          - zodpovednosť za kvalitu svojich i spoločných výsledkov práce,

          - rozvoju morálnych a vôľových vlastností (vytrvalosť a sústavnosť pri plnení zadaných úloh,

          vynakladanie úsilia na dosiahnutie kvalitného výsledku),

          - rozvoju asertivity pri presadzovaní vlastných názorov, postojov a citov,

          - rozvoju autonómnej pozície človeka (sebarealizácie, sebadôvery, sebavzdelávania atd.).

          V rovine vedomostí smeruje k:

          - porozumeniu základným technickým problémom v kľúčových oblastiach techniky

          (materiály a technológie, komunikačné systémy, doprava a konštruovanie) na veku

          primeranej úrovni,

          - poznaniu základných životných potrieb rastlín v rámci pestovateľských prác,

          - poznaniu základnej techniky v domácnosti a bezpečnej manipulácii s ňou,

          V rovine pracovných činností a zručností smeruje k:

          - získavaniu pracovných skúseností a zručností v kľúčových oblastiach techniky,

          - spôsobilosti kriticky používať informačné a komunikačné technické prostriedky,

          - získaniu pracovných zručnosti pri opracovaní technických materiálov,

          - spôsobilosti v oblasti konštruovania počnúc plánovaním až po prezentáciu produktu,

          - osvojenia si bezpečného využívanie techniky v domácnosti,

          - pestovaniu a ošetrovaniu základných druhov rastlín,

          - získavaniu všeobecne využívateľných pracovných skúseností,

          - využívaniu vhodných pracovných prostriedkov v bežnom živote,

          - naučeniu sa pracovať v tíme,

          - poznaniu pravidiel bezpečnosti práce a k schopnosti poskytnúť pomoc pri úraze.